Wie wij zijn

Heel lang geleden in 2005, met tassen vol bioboodschappen én 2 kleine kinderen op de fiets, dacht ik:

 “Dit kan makkelijker…”

En zo gebeurde het dat ik vriendinnen vroeg met mij te bestellen bij een biogroothandel. Met mijn gezin alleen zou ik niet aan het jaarlijks minimum bestelbedrag komen, dus ik deelde briefjes uit op het schoolplein, bood de mogelijkheid om producten te delen, en mensen gaven door wat zij wilden.

 En alleen dat bestelde ik

Al snel knutselde ik een site in elkaar zodat iedereen zelf kon bestellen. De bestellingen kwamen, de groothandel leverde aan huis, en iedereen was blij!

Mag ik meedoen?

Opeens vroeg iemand aan de andere kant van het land of zij ook mee kon doen. “Zij heeft waarschijnlijk net zo’n groepje mensen om zich heen als ik, dus waarom zou zij niet mee kunnen doen?”

En zo was er ineens van Haver tot Gort, want dat is wat we tenslotte allemaal in het assortiment hebben. Er kwamen steeds meer afhaalpunten, en met elkaar maakten we biologisch door heel Nederland beschikbaar.

Er waren nog wel veel hobbels te nemen, want webwinkels die voeding verkochten waren er nog nauwelijks, en conservatief bio-Nederland stond niet te springen om een internetwinkel die hardop verkondigde onder de prijs te verkopen. Haha, dat kun je je nu toch niet meer voorstellen?

De online wereld veranderde snel. Initiatieven (ook gekopieerd à la van Haver tot Gort) schoten als paddenstoelen de grond uit. De meesten verdwenen weer bijna even snel.

Economisch duurzaam

Dit doe je niet zomaar eventjes. Het lijkt makkelijk, zeker voor de webreuzen van tegenwoordig, maar als kleine ondernemer kon ik natuurlijk niet bij de belastingdienst aankomen met de boodschap dat ik eerst 10 jaar stevig verlies ging draaien!

Als je echt duurzaam (online) wilt ondernemen moet je uniek zijn:

Dat is van Haver tot Gort

* Geen voorraad = geen opslagkosten + geen risico op verspilling van producten
* Maandelijks “bulk” inkopen = tijdsbesparing + voedselkilometer reductie + geen impulsaankopen

Maar het allerbelangrijkste is persoonlijk contact:
                                                       en dat is dus de familie Gort

* Onze Haverpunten = enthousiaste vrijwilliger + geen postNL pakketje voor de deur
* Lokaal netwerk = betrokken buurtgenoot + bio overal toegankelijk
* Standaard korting voor iedereen + vergoeding aan Haverpunten. Want: ontvangen begint met uitdelen…

Groetjes,

Vera
van de familie Gort

Laatst bekeken